Olipa kyseessä jätemäärän vähentäminen, ympäristön suojelu ja vastuullisuus, lakien noudattaminen tai taloudellisen suorituskyvyn parantaminen, jätteiden valvonta yrityksissä on elintärkeää. Mutta miten aloitetaan ja varmistetaan hyvä jätehuolto yrityksessä?
Kategorialle
Jätehuolto yrityksissä: mitä ovat tämänhetkiset säännökset?
Euroopan parlamentin ja neuvoston 19.11.2008 antaman jätedirektiivin 2008/98/EY mukaan "mikä tahansa aine tai esine, jonka haltija heittää pois tai aikoo heittää pois tai on vaadittu heittämään pois" käsitetään jätteeksi.Tämä säännös luokittelee jätteen sen hierarkian mukaan (ennaltaehkäisy, uudelleenkäyttö, kierrätys, hyödyntäminen muihin tarkoituksiin, jätehuolto), mikä tarjoaa yrityksille perustan, jolle he voivat rakentaa jätehuoltokäytäntönsä.
Niiden on sen vuoksi ryhdyttävä hallitsemaan jätettä "ilman vedelle, ilmalle, maaperälle, kasveille tai eläimille aiheutuvia riskejä; aiheuttamatta haittaa melun tai hajujen vuoksi; ja vaikuttamatta haitallisesti maaseutuun tai merkittäviin luonnonpaikkoihin". Se käsittää kaikki sektorit (ravintolat, yksityistoimistot, rakennustyömaat, julkiset laitokset, kaupat jne.).
Direktiivi edellyttää yrityksiä myös "käsittelemään [jätteensä] itse tai antamaan ne virallisesti tunnustetun toimijan käsiteltäviksi". Lisäksi yritysten vastuulla on lajitella tuottamansa jäte sen tyypin mukaan.
Hoitavatpa yritykset prosessoinnin itse tai antavat sen tehtäväksi palveluntarjoajalle, materiaalit tulee prosessoida asianmukaisella järjestelmällä ja lähetysten seuranta on tallennettava.
Nämä toimenpiteet koskevat sekä työntekijöiden toimista aiheutuvaa jätettä että tuotannon aikana paikan päällä tuotettua jätettä.
Miten jätehuolto tulisi järjestää yrityksissä?
Jätteen seurantaketju koostuu kahdesta sidoksesta: sisäisestä ja ulkoisesta hallinnasta.
5 vaihetta tehokkaaseen jätehuoltoon
Optimaalisen lähestymistavan käyttöönotto yrityksen jätehuollossa voidaan saavuttaa 5 vaiheen kautta.
1 – Tilanteen kartoittaminen
Kun tilanne kartoitetaan, tulee esittää muutama kysymys liittyen yrityksen tuottamaan jätteeseen:
- Kuinka paljon jätettä tuotetaan?
- Millaista jätettä se on?
- Onko se kierrätettävää? Uudelleenkäytettävää? Vaarallista?
- Voiko sitä vähentää?
Clarissa Chang, Ecovadiksen vanhempi CSR-analyytikko[1], selittää: "Voi olla hyödyllistä mitata omaa suorituskykyä verrattuna muihin saman sektorin yrityksiin tunnistaakseen oma suhteellinen suorituskykynsä ja määritelläkseen tavoitteensa."
Kun tilanne on analysoitu, jätehuoltokäytäntö voidaan aloittaa.
2 – Jätteiden käsittelystrategian perustaminen
Tämä toimintasuunnitelma koostuu useammasta kategoriasta, jotka pyrkivät vastaamaan seuraaviin kysymyksiin:
- Mitä jätettä voidaan käyttää uudelleen, kierrättää, vähentää tai hävittää?
- Voidaanko sitä hyödyntää luomalla uusia tuotteita?
- Voidaanko se muuttaa energialähteeksi?
- Miten sitä voidaan hallita sisäisesti ja ulkoisesti?
- Mitä yritystä tulisi käyttää sen keräämiseen?
- Mihin kierrätyssäiliöt tulisi sijoittaa helpon käytön mahdollistamiseksi?
- Mikä on paras tapa tiedottaa sidosryhmiä, jotta he tuntevat olonsa osallisiksi?
Pitäen mielessä sen, että paras jäte on se, jota emme tuota, yritysten tulee keksiä strategia, jonka avulla niiden on mahdollista rajoittaa ympäristövaikutustaan mahdollisimman paljon.
3 – Oikean palveluntarjoajan valitseminen
Yrityksen tarpeiden mukaan ulkoinen palveluntarjoaja voi olla paras vaihtoehto tarjoamaan asianmukaisia palveluita. Tehdäksesi oikean valinnan sinun tulee kysyä itseltäsi seuraavat kysymykset:
- Tuleeko palveluntarjoajan tarjota ainoastaan materiaalit lajitteluun? Jos kyllä, jätteiden keräämisen suorittaa joko toinen osapuoli tai siivousyritys.
- Tuleeko palveluntarjoajan noutaa jätteet, kun ne on siirretty keskitettyihin roskasäiliöihin?
- Hoitaako palveluntarjoaja jätteen noutamisen lajitteluastioista?
4 – Kulujen hallinta
Jätehuollon kulut eivät rajoitu ulkoisen palveluntarjoajan maksuihin. Sinun on lisäksi otettava huomioon:
- Varastokalusteiden ostaminen tai vuokraaminen;
- Jätteiden noutotiheys;
- Jätteiden käsittelytavat jne.
5 – Jätehuollon käyttöönotto
Kun tarpeet on tunnistettu, palveluntarjoaja valittu ja budjetti määritelty ja kohdennettu... Nyt on aika toimia! Kun jätehuoltokäytäntö on perustettu ja sopimus valitun palveluntarjoajan kanssa allekirjoitettu, yrityksen sisällä tulee välittää asiasta selkeästi tietoa.
Hyvä jätehuolto yrityksissä: jaettu sitoumus
Jotta varmistetaan, että strategiaa noudatetaan, jokaisen on ymmärrettävä kaikki jätehuoltostrategian yksityiskohdat yrityksen sisällä. Tämä tarkoittaa työntekijöiden kouluttamista.
On olemassa monia tapoja saavuttaa tämä. Esimerkiksi CapGeminin esimerkkiä seuraten se voidaan tehdä näin:
- Sähköpostiviestintä;
- Selkeä ohjeistus ja tiedot kierrätysastioista;
- Koulutuskurssit;
- Hauskat aktiviteetit työntekijöiden osallistumisen motivoimiseksi;
- Oppaan luominen: "Näin lajittelen jätteet työpaikalla”.
Itsenäinen ulkopuolinen näkökulma, kuten EcoVadis-arviointi, voi auttaa saamaan viestin välitettyä sisäisesti, kuten Clarissa Chang selittää:
“[Koska tämä] arviointi on ulkopuolinen, se tarjoaa neutraalin näkökulman, joka on hyödyllinen sisäiseen viestintään ja aktivoimaan työntekijät jätteen vähentämiseen."
Ostaja–toimittajasuhde on muuttumassa yhteiseksi sitoutumiseksi
Ostajan on varmistettava, että sen toimittajat noudattavat ympäristösäännöksiä. Näiden kahden yhteistyökumppanin tulisi työskennellä yhdessä ehdottaakseen vaiheittaisia parannuksia ympäristön hyväksi.
Jätehuolto yrityksissä on hyvää luova kierre, kuten Clarissa Chang havainnollistaa:
“Sinulla on oikeus pyytää toimittajiasi toimimaan samalla tavalla, koska heidän [EcoVadis]-arvosanansa vaikuttaa yritykseesi sekä asiakkaisiisi. [...] Jätehuolto on siten synergistä tuottaen hyvän kierteen yritysten välille."
Jos yritys päättää asettaa ympäristökestävyytensä arvioinnin kohteeksi, se arvioidaan, muiden asioiden ohella, myös hankintojensa suhteen. Mikäli yritys ei ole jo näin tehnyt, sen tulee laittaa etusijalle vastuulliset toimittajat, sillä niiden ympäristövaikutus vääjäämättä vaikuttaa yritykseen.
Se on todellista ostajien ja toimittajien välistä yhteistyötä. Se, mikä ennen oli vain pelkkä vaihtokauppa, on nyt yhteistyötä, jossa jokainen osallinen on tärkeässä roolissa. Kysymyksiä nostetaan esille, niitä haastetaan ja ehdotukset tuottavat uusia ideoita: Mitä materiaaleja valitaan? Missä laajuudessa jätteiden energiakäyttöä voi hyödyntää? jne.
Kuten sanonta kuuluu: "Yksin etenemme nopeammin. Yhdessä menemme pidemmälle.”.
Kehittääksesi vastuullisen hankintakäytännön lataa kuvauksemme "Ostaminen ja CSR-käytäntö”.
[1] Globaali CSR ja kestävyyden arviointi ja arviointialusta yrityksille