Istunnon aikaraja ei-aktiiviselle läsnäololle on päättymässä. Jatka aikaa 120 minuutilla napsauttamalla OK.
- Blog - Näytä kaikki artikkelit
- Ergonomisen työpisteen 10 tärkeää elementtiä
- Osto-opas: Uudet ympäristöystävälliset tuotteet toimistoosi tai varastoosi
- Osto-opas: Manutanin ympäristöystävälliset pakkaukset
- Osto-opas: Työpisteen välineiden valinta
- Tärkeät välineet varaston ergonomian parantamiseen
- 5 Vaihetta kestävän työpaikan luomiseen
- Osto-opas: Hygienia- ja puhdistustuotteiden valitseminen
- 4 ohjetta kestävään jätteidenkäsittelyyn
- Analysoi kartoita ja suunnittele
- Tiedota - Uskottava ympäristötyö
- Osto-opas: Kuinka valita yrityksellesi paras ulkokierrätysastia?
- Osto-opas: Millainen säilytyskaappi toimistoon kannattaa ostaa?
- Osto-opas: Pakkaa, suojaa ja lähetä tuotteesi pahvilaatikoissamme
- Osto-opas: Työpajatuolin valitseminen Manutanilta
- Osto-opas: Säilytyskaapin valinta Manutanilta
- Osto-opas: Hyllystöjen ja hyllyjen valitseminen Manutanilta
- Osto-opas: näin valitset jätesäkkisi Manutanilta
- Osto-opas: Toimistokalusteiden valinta Manutanilta
- Kuinka Witre Manutan voi auttaa asiakkaita säästämään aikaa
- Miksi automatisoitu varastonhallinta on varastohallinnan tulevaisuus?
- Osto-opas: Uudet ympäristöystävälliset tuotteet toimistoihin ja varastoihin
- Älykästä varastointia: Automatisoitujen logistiikkavarastojen tulevaisuus
- Manutan, oikea valinta työkaluille ja teollisuuden tarvikkeille
- 3 vinkkiä taloudelliseen ja ympäristöystävälliseen työskentelyyn vuotosuojauksen kanssa
- Miten otat käyttöön tehokkaan jätehuollon yrityksessäsi?
- Osto-opas: Parhaan ergonomisen toimistotuolin valitseminen
- Osto-opas: Valitse tarvikkeet ulkoalueille Witre Witre Manutanin avulla
- 5 vinkkiä työasioiden saamiseen järjestykseen ennen lomalle lähtöä
- Waste management in companies
- Corporate social responsibility
- The challenges of packaging
- Long tail spend: 6 levels to optimise your strategy
- Long tail spend : rationalise your supplier portfolio
- The transformation of the warehouse and its operations
- Workshop furniture the guide to equipping your workshop well
Kestävää jätteidenkäsittelyä koskeva artikkelisarja
#1 Analysoi
Kartoita ja suunnittele – Kestävän jätteidenkäsittelyratkaisun perusta
“All you need is the plan, the road map, and the courage to press on to your destination”
- Earl Nightingale
“If you don’t know where you are, a map won´t help”
- Watts S Humphrey
Saavuttaaksesi lopullisen päämääräsi tarvitset sekä kartan että kompassin. Sinun on myös tiedettävä, missä olet ennen kuin aloitat matkasi! Sama pätee jätteidenkäsittelyyn: Jos haluat kannattavan ja kestävän jätteidenkäsittelyn, tarvitset kunnianhimoisen pohjatyön, joka sisältää nykytilanteen analyysin ja kartoituksen yhdessä suunnitelman, tavoitteiden ja pitkäaikaisen tulevaisuudennäkemyksen kanssa.
Hanki ensin selkeä kuva yrityksen jätteistä ja siitä, miten käsittelette jätteitä nykyään. Edellytykset vaihtelevat luonnollisestikin ja esimerkiksi toimistoissa ja tuotanto-osastolla on tietenkin erilaiset painopisteet. Sitä on kuitenkin aina pidettävä kenttätyönä, jossa tarvitaan sekä materiaalien että henkilökunnan tarkkailua ja kartoitusta.
Hae olemassa olevia tietoja kuten laaturaportteja ulkoisilta kierrätyskumppaneilta sekä jätteidenkäsittelyyn liittyviä laskuja. Myös keräysanalyysi on suositeltava, jotta voidaan arvioida nykyinen lajittelu ja jos useita erilaisia jäämiä ja materiaaleja on erotettava. Näin voidaan pitää kustannukset vähäisinä ja helpottaa samalla käsittelyä. Kannattaa myös suorittaa havainnointia, otantatestejä ja henkilöstökyselyjä henkilöstön rutiinien, liikkumismallien, toivomusten, ideoiden ja kokemusten arvioimiseksi. Käytössä olevien jätteidenkäsittelytuotteiden toimivuus ja puutteet tulee kartoittaa, samoin kuin yrityksen tilojen logistiset mahdollisuudet ja rajoitukset.
Tämän työn tulisi johtaa selkeään yleiskuvaan, jossa selvitetään esimerkiksi seuraavat:
- Mitä raaka-aineita käytetään
- Millaisesta toiminnasta jäte on peräisin
- Jätteen ominaisuudet tarkemmin: (tilavuus, paino, jätetyyppi, jäämien laatu jne.)
- Henkilöstön kulku (henkilökunnan koko, miten henkilökunta liikkuu ja siirtyy sekä käytettävyyden ja ergonomian tarve.)
- Henkilöstön toiveet, ideat ja huolenaiheet sekä aihealueen tuntemus ja sitoutuminen siihen.
- Tilat (koko, käytettävyys, ympäristö)
- Jätteiden käsittelyn kiireellisyys (työympäristö, terveys, talous)
- Kustannukset, jotka voidaan nykyisellään liittää jäämien ja jätteiden käsittelyyn sekä mahdolliset säästöt, jotka optimoitu virta aiheuttaisi.
Kun tämä nykytilanteen analyysi on suoritettu, se muodostaa perustan analyysivaiheen seuraavalle osalle: Aseta selkeitä ja konkreettisia tavoitteita sille, mitä yrityksesi haluaa saavuttaa jätteidenkäsittelyllä ja laadi suunnitelma siitä, miten saavutatte tavoitteenne. Tämä luo motivaatiota ja antaa hyvän perustan onnistuneelle lopputulokselle.
Yksi vinkki on pitää tässä prosessissa lähtökohtana jätepyramidia: mallia, joka on kehitetty tavoitteidesi optimaaliseen priorisointiin. Tavoitteena on selventää panostusten tarvetta mahdollisimman aikaisin ketjussa, jotta voidaan saavuttaa mahdollisimman hyvät ympäristöhyödyt ja mahdollisimman hyvä kannattavuus.
Jätteiden minimointi (A) – Luo mahdollisimman vähän jätettä! Selvitä, mitä koko organisaatio voi tehdä vähentääkseen materiaalinkäyttöä ruokajätteestä pakkauksiin ja kemikaaleihin. Aseta selkeät tavoitteet odotetun vähentämisen osalle ja suunnittele toimintamenettelyjen muutoksia, henkilöstön kannustimia sekä sisäistä viestintää.
Uudelleenkäyttö (B) – Määritä, mitä jäämiä voidaan käyttää uudelleen. Tämä koskee ensisijaisesti omaa toimintaasi, mutta vaihtoehtoisesti ulkoista toimijaa. Kenties on jopa jäämiä, joita pidetään nykyään jätteinä, mutta jotka saattavat tuottaa voittoa? Aseta selkeät tavoitteet sille, miten paljon jätteistäsi käytetään uudelleen, millaista logistiikkaa ja mitä tuotteita tarvitset jalostukseen ja logistiikkaan sekä millaisia säästöjä tämän odotetaan luovan yrityksellesi.
Kierrätys (C) – Jätteitä, joita ei voi käyttää uudelleen, on mahdollisuuksien mukaan kierrätettävä. Tästä hyötyvät sekä ympäristö että kukkaro! Tehokas ja hyvin suunniteltu lajittelu mahdollistaa huomattavia säästöjä sekä todellisissa kustannuksissa että logistiikkavoitoissa. Tavoitteet on asetettava kustannussäästöjen, mutta myös käyttäjäkokemuksen, henkilöstö- ja materiaalilogistiikan sekä ergonomian parantamisen osalta.
Energian talteenotto (D) ja kaatopaikalle sijoittaminen (E) – Aseta selkeät tavoitteet ja rutiinit minimoidaksesi jätteet, jotka lopulta poltetaan ja päätyvät kaatopaikalle.
Tämä analyysivaihe, jossa on tehty kartoitus yhdessä selkeiden tavoitteiden ja toteutussuunnitelman kanssa, muodostaa sitten perustan onnistuneelle toteutusprosessille! Kaikki osat on sitten yhdistettävä toimivaksi kokonaisuudeksi, joka sisältää oikeat tuotteet oikeassa paikassa oikeaan hintaan ja saa myös aikaan toivotun vaikutuksen!