Pohjoismaiden suurin valikoima, erittäin nopeat toimitukset ja tuhansittain tyytyväisiä asiakkaita. Mikä oikeastaan on Witre Manutanin salaisuus? Me otamme asian esille hypätessämme Alex Padovanin kyytiin, kun hän navigoi eri tehtävissään Manutan-konserniin kuuluvalla Witre Manutanilla,
Hei Alex Padovan, kuka olet ja mitä teet Witre Manutanilla?
Nimeni on Alex Padovan ja asun Alingsåsissa vaimoni ja kolmen lapsemme kanssa. Olen syntynyt Kööpenhaminassa, mutta muutimme tänne 90-luvun lopussa, ja olen työskennellyt yrityksessä eri rooleissa 25 vuoden ajan. Nykyään työskentelen Nordic Operations Managerina.
Vastuualueeseeni kuuluu koko prosessi asiakkaan tekemästä tilauksesta siihen, että olemme toimittaneet tuotteen niin tehokkaasti ja kustannustehokkaasti kuin mahdollista.
Mikä saa Witre Manutanin erottumaan muista?
Muun muassa meidän nopeat toimituksemme. Panostamme oikeisiin tuotteisiin ja täytämme varastoa sitä tahtia, joka vastaa asiakaspalvelutavoitteitamme.
70 % kaikista tuotteista lähetetään jo tilauspäivänä, joten voidaksemme palvella asiakkaita, meillä täytyy olla varastossa asiakkaiden haluamia tuotteita. Manutan-konserniin kuuluminen on yksi vahvuuksistamme. Sen ansiosta voimme tarjota suuren ja laajan valikoiman.
Varastossamme Mölndalissa meillä on noin 5000 tuotetta, jotka voimme lähettää saman päivän aikana, mikä vastaa 80 % liikevaihdostamme. Loput 20 % voimme lähettää Euroopan keskusvarastoltamme. Se voi tuntua olevan kaukana, mutta logistiikkamme ansiosta voimme tarjota erittäin lyhyet kuljetusajat.
"Manutan-konserniin kuuluminen on yksi vahvuuksistamme. Sen ansiosta voimme tarjota suuren ja laajan valikoiman."
Mitä muuta voitte erittäin nopeiden toimitusten lisäksi tarjota asiakkaan ajan säästämiseksi?
Verkkokauppamme lisäksi voimme tarjota useita muita verkkokaupparatkaisuja.
Punch-out on dynaaminen tuotekuvasto, jota päivitetään reaaliajassa. Sinne voi kirjautua sisään joko omasta ostoportaalistaan tai verkkokaupastamme ostosten tekemiseksi. Sieltä voi nähdä muun muassa toimitusehdot ja hinnat.
Lisäksi meillä on e-katalogi, jonka integroimme pysyvään katalogiin asiakkaan ostojärjestelmässä. Siellä voi tehdä ostoksia suoraan meiltä oman portaalinsa kautta.
Meillä on myös käytössä sähköinen laskutus, täysin digitaalinen virta. Kun asiakas tekee tilauksen, lähetämme automaattisesti hänen portaaliinsa tilausta vastaavan sähköisen laskun. Kyseessä on täysautomaattinen virta ostosta laskutukseen.
Tällä hetkellä meillä on Trustpilotissa lähes 2400 arvostelua, joista 92 % on vähintään 4 tähden arvoisia 5-tähtisellä asteikolla. Vaikuttavaa! Mitä teette saadaksenne niin hyvät arvostelut?
Toimitamme ajoissa, nopeasti ja laadukkaasti.
70 % kaikista tilauksistamme, riippumatta siitä, onko tuotetta varastossa, lähetetään tilauspäivänä, ja niillä on useimmiten 100 % toimitustakuu. Niinpä asiakas saa tilauksensa siinä ajassa kuin olemme luvanneet.
Maailmanlaajuisesti 95 % kaikista toimituksistamme saavuttaa asiakkaan verkossa ilmoittamamme ajan kuluessa. Luotettavuus, eli se, että toimitamme siinä ajassa kuin olemme luvanneet, on vain yksi osa.
Toinen osa on nopeutemme. Voisimme esimerkiksi luvata asiakkaalle 100 päivän toimitusajan ja siten nostaa toteutumisprosentin 95 prosentista 100 prosenttiin, mutta se ei ehkä enää olisi relevanttia asiakkaille. Kyse on siis sekä nopeudesta että lupauksista kiinni pitämisestä.
On löydettävä tasapaino nopeiden toimitusten ja ajoissa olemisen välillä, ja sen eteen työskentelemme jatkuvasti.
Lisäksi meillä on laatu. Sen lisäksi, että tilaukset saadaan asiakkaalle nopeasti ja ajoissa, täytyy asiakkaan luonnollisesti myös saada oikea tuote ja olla siihen tyytyväinen. Nämä ovat ne kolme kohtaa, joiden kanssa työskentelemme asiakastyytyväisyyden lisäämiseksi, ja tämä pätee koko organisaatiossa.
Kuuntelemme tarkasti asiakkaita, sekä heidän toiveitaan että vaatimuksiaan. Suhtaudumme heidän palautteeseensa erittäin vakavasti. Saamme palautetta muun muassa Trustpilotin sekä tietysti Key Account Managereidemme kautta. Lisäksi teemme kuukausittain asiakastyytyväisyystutkimuksia, joiden tiimoilta otamme aktiivisesti asiakkaisiin yhteyttä palautteen saamiseksi. Juuri nyt niiden aiheiden keskiössä ovat vihreät kuljetukset ja ympäristö.
"Kuuntelemme tarkasti asiakkaita, sekä heidän toiveitaan että vaatimuksiaan. Suhtaudumme heidän palautteeseensa erittäin vakavasti."
Witre Manutan -konsernilla on 27 tytäryhtiötä 17 maassa. Mitä etuja on siitä, että kollegoja on näin monta ympäri Eurooppaa?
Nopeat toimitusajat Euroopan varastoista ovat valtava etu. Olemme tietysti riippuvaisia Euroopan kollegoistamme voidaksemme hoitaa toimitukset asiakkaillemme. Jos jokin menee pieleen, meillä on käytössämme foorumi, jossa voimme nopeasti tunnistaa ongelman ja korjata tilanteen riippumatta siitä, onko kyse toimittajista tai raaka-aineista.
Se, että meitä on monta, helpottaa uuden ratkaisun löytämistä asiakkaalle silloin kun sitä tarvitaan. Toiminnan jakautuminen niin moneen maahan on vahvuus, ja meillä on hyvä verkosto keskustelua ja kehitystä varten.
Voitko listata viisi syytä, miksi sinun mielestäsi kannattaa ostaa Witreltä, missä olette parhaita?
- Suuri ja laaja valikoima ja mahdollisuus suhteellisen nopeisiin toimitusaikoihin,
- 70 % kaikesta, mikä lähtee varastoltamme Skandinaviassa, saavuttaa asiakkaan seuraavana päivänä ja optimoimme jatkuvasti toimintaamme.
- Pohjoismaiden paras asiakaspalvelu, minkä voi todeta Trustpilotista lukemalla
- että työskentelemme erittäin paljon asiakaspalautteen hyödyntämiseksi ja mukautamme kaiken valikoimasta kuljetusratkaisuihin.
- tarjoamme räätälöityjä verkkokaupparatkaisuja